Creatine, wat is dat precies?

Creatine, wat is dat precies?

Creatine is, om kort te gaan, een voedingssupplement dat sporters kunnen gebruiken om meer prestaties te leveren in de sportschool. Het helpt om krachttraining tot enorme hoogtes te tillen. Om te begrijpen hoe creatine werkt, wat het doel is van creatine en waarom sporters creatine als voedingssupplement gebruiken (of waarom ze een zogeheten creatine dieet volgen) is het noodzakelijk om te weten wat Adenosine Tri Fosfaat inhoudt.

Adenosine Tri Fosfaat

Adenosine Tri Fosfaat speelt een essentiële rol in ons energiesysteem. Adenosine Tri Fosfaat blijft zolang mogelijk in ons energiesysteem en helpt ons bij het bereiken van grote prestaties. Adenosine Tri Fosfaat kan ervoor zorgen dat je gedurende korte tijd enorme prestaties kunt leveren. Handig als je bijvoorbeeld aan krachttraining doet en eens in de tien seconden een heleboel kilo aan gewichten op moet tillen. Mensen in de sportschool die als doel hebben om af te vallen, droog te trainen of bezig zijn met bodybuilding volgen een zogeheten dieet, gericht op Adenosine Tri Fosfaat. Daardoor eten zij zodanig dat de creatine optimaal benut wordt.

Creatine

Het voedingssupplement creatine wordt, net als eiwitpoeder (proteïnepoeder), gebruikt in de sportschool. Het wordt door de fanatieke sporters echter gezien als het summum van de voedingssupplementen ten opzichte van sportprestaties. Want creatine doet wat het belooft, zonder dat het illegaal is (of als doping kan worden aangezien). Creatine is vooral in de jaren negentig van de vorige eeuw geliefd geraakt. Toen kwam het op de markt en sindsdien is het alleen maar toegenomen.
Creatine is een lichaamseigen stof, net als eiwitten. Je lichaam maakt zelf creatine aan. Dat wordt gehaald uit voeding als vis en vlees (waar ook het eiwitdieet zich op richt, lees er hier meer over).
Dagelijks wordt ongeveer 1 gram creatine door je lichaam opgenomen. In totaal bevat een lichaam zo’n 120 gram creatine en het grote merendeel (meer dan 95 procent) bevindt zich in de spieren.

Creatine en het energiesysteem

Creatine kan leiden tot maximale prestaties. Je kan echter maximaal twaalf seconden een enorme krachtinspanning leveren. Daarna is je creatinegehalte weer helemaal op nul en moet je even wachten voor je dit nogmaals kan doen. Sporten waarbij een korte krachtexplosie plaatsvindt, zijn dus ideaal als je creatine wilt gebruiken. Denk dus aan krachttraining, vechtsporten en hardlopen (sprinten). Handig als je in één van deze sporten wil proberen af te vallen of droog te trainen.

Zitten er nadelen aan?

Creatine heeft veel voordelen. Zoveel dat je je afvraagt of er geen nadelen aan zitten. Op zich niet, behalve dat creatine ertoe leidt dat het lichaam vocht langer vasthoudt. Maar dat houdt op wanneer je geen creatine meer gebruikt. Je kunt dit dus met een gerust hart doen. Zeker als je daarnaast nog gewoon veel water blijft drinken. Je lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid water vasthouden en zal de rest dus moeten laten gaan als je boven die taks komt.

Creatinepillen kopen

Ben je op zoek naar creatinepillen? Dan kun je online je weg vinden, want er is een groot aanbod aan creatine. Je kunt ze online kopen en ze worden dan netjes thuisbezorgd. Verdiep je wel goed in de handleiding, zodat je niet teveel creatine gaat gebruiken. Dat zal zinloos zijn en zeker niet tot meer of beter resultaat leiden.

Creatine, wat is dat precies?
5 (100%) 1 vote

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *